Tässä sitä ollaan...
Ratavartijan tyttären tytär tekemässä rata-aiheisia koruja ja painokuoseja ja ehkä vielä muitakin tuotteita.
Tässä vaiheessa haluan kiittää äitiäni ja hänen ihania sisaruksiaan luvasta käyttää näitä kuvia tällä sivulla.
Alla edesmennyt pappani...
Liitän tähän yhteyteen myös kuvia Halikon tunnelin rakennustyömaalta n.vuodelta 1927 ja siltatyömaalta n. vuodelta 1937, lisään kuvia myös muuten aiheeseen liittyen.
Tietosanakirjassa vuodelta 1966 Halikon tunnelista kerrotaan näin:
Halikon tunneli sijaitsee 5 km Salosta länteen. Tunneli on avattu liikenteelle vuonna 1928 ja sen pituus on 112 m...
Haluan kiittää rautatiemuseon foorumin keskustelijoita ja erityisesti Jaakko Kerästä avusta ja monista yksityiskohdista.
"Yleensä tunneli- ja leikkaustyömailla käytettiin kapearaiteisia kuuppa- ja rullavaunuja maa-aineksen siirtämiseen. Tässä kuvassa tunnelin suulta tosin en sellaista näe, joten voi olla kivimurska kuljetettiin jollain muulla keinoin pois Halikon tunelista" Jaakko Keränen
"Useammassa kuvassa on "lautahökötys", joka on kiskoilla liikkuva rakennusteli, joka tönättiin tunnelin kärkeen työmaalla. Miehet nousivat telineille poraamaan panosreikiä ja telineen muoto auttoi poraamaan reijät oikeaan paikkaan jolloin syntyi säännöllisen muotoinen poikkileikkaus tunnelille. Teline vedettiin pois tunnelista ennen räjäytystä kun reijät oli porattu ja panostettu räjähdysaineella. Räjäytyksen jälkeen kivimurska lapioitiin pois pieniin kapaearaiteisiin kuuppavaunuihin ja kuljetettiin ulos. Kun tunnelin kärki oli tyhjä niin tehtin pieni pätkä rataa uuteen tunneliin ja teline tuotiin sinne takasin kiskoja pitkin. Sitten aloitettiin seuraava porauskerta ja homma toistui ja toistui kunnes tunnelin päässä pilkotti valoa... " Jaakko Keränen
|
Vuonna 1935 rakennettiin uusi rautatiesilta Halikonjoen yli
Tässä Halikon rautatiesillan rakennustyömaalta "uusi" ja vanha silta vierekkäin
Rata toi moneen kotiin leivän pöytään
Halikon rautatiesilta
Tässä lopulta valmis tunneli vuosia myöhemmin, ehkä joskus 50-luvulla... Kuvassa mm. äitini ja hänen sisaruksiaan ja ystäviään.
Kirjassa "VR rakennusmestarien matkassa - Toppahakusta Plasteriin" (Loimaan kirjapaino 1999) Viljam Niemi kirjoittaa Pönttövuoren rakennustyömaasta. Ratatyöstä kiinnostuneille voi suositella ins. Wäinö Rankkan kirjoittamaa muistelmateosta "Kisko kävelee"(WSOY 1949).